Gustaf Broms

Photo: Jesper Haynes

In 1966 this human body was born, it was given the name Gustaf Broms. This concept now exists in a place called Sweden. To use the time in this predicament as a way to explore the nature of consciousness.

Using this body, moving through time and space, as a tool for exploring an idea of language. Trying to make a translation of the flow of life, into a condensed symbol, as a way for understanding and for communication.

Spending the last few years looking into the dualistic concept of “I”, in terms of association with the idea of BEING NATURE, as the actual biological reality this body goes through, and BEING MIND, as a very direct intellectual experience of “REALITY”.

Since 2009 I live in the forest of Vendel and work on a series of “aktions – movements” that looks at ideas of identification with “border of skin” and “identification with species”, and always to question the anthropocentric perspective.

“am I a immaterial BEING having a physical experience, or am I a physical BEING having an immaterial experience?“

ENGLISH
Gustaf Broms was born in Sweden in 1966. He currently lives and works in the Vendel forest. Gustaf’s practice is engaged with the exploration of the nature of consciousness, the dualistic concept of “I”, as the biological reality of being in the BODY, and being MIND, as the perceived experience of the flow of phenomena. In his practice, he started off working with photography and installation, but two works in particular led him to work with the more formless processes of performance.

Gustaf Broms

Photo Paul Knispel

In 1991, Broms burned all of his work, and in doing so realized that the intensity of the action and the remaining ash far outdid anything he had previously made. In 2005, he completed a series of works entitled “5 Faiths for a Brave New World” in which he worked with objects that were physically too heavy for the body to move. These two experiences created a longing to explore the formless and led up to the project entitled “A Walking Piece” made with Trish Littler, in which the two artists spent 18 months walking across Eastern Europe. The result is considered a drawing.

Currently, Broms’ continues to work with a series of movements that look at concepts of inner/outer and movement/stillness, working with his own body as the tool for examining these processes. The constant question is, “why are the dancing atoms of this body not merging wit the dancing atoms surrounding it?”

FINNISH
Gustaf Broms syntyi Ruotsissa vuonna 1966. Nykyään hän asuu ja työskentelee Vendelin metsissä. Gustaf on kiinnostunut tietoisuuden tutkimisesta, minä-käsitteen kaksijakoisuudesta: ihmisen kokemuksesta kehon biologisena todellisuutena ja toisaalta mielen todellisuutena maailman ilmiöiden virrassa. Gustaf aloitti valokuvaajana ja installaatioiden rakentajana, mutta erityisesti kaksi hänen töistään johti hänet performanssitaiteen pariin ja keskittymään muotoa vailla olevien prosessien tutkimiseen.

Vuonna 1991 Broms poltti kaikki aikaisemmat työnsä. Polttamisen aikana hän tajusi, että tapahtuman intensiteetti ja jäljelle jäänyt tuhka oli vaikutukseltaan suunnattomasti väkevämpi kuin kaikki mitä hän oli aikaisemmin tehnyt. Vuonna 2005 hän sai valmiiksi teossarjan nimeltä ”5 Faiths for a Brave New World”, jonka teokset olivat liian raskaita liikuteltaviksi. Nämä kaksi kokemusta synnyttivät kaipauksen tutkia `muotoa vailla olevaa´ ja johtivat Trish Littlerin kanssa tehtyyn projektiin nimeltä ”A Walking Piece”, jossa nämä kaksi taiteilijaa viettivät 18 kuukautta kävellen Itä-Euroopan läpi Vendelistä Odessaan. Teosta voidaan pitää piirustuksena ajan taululle, jossa keho toimii liituna.

Broms jatkaa edelleen työtään omistautuen liikesarjojen luomiseen, joilla hän pyrkii valaisemaan sellaisia käsitteitä kuin sisäinen/ulkoinen ja liike/hiljaisuus, käyttäen työvälineenään omaa kehoaan näiden prosessien tutkimisessa. Gustaf Bromsin pysyvä kysymys on: ”Miksi tämän kehon tanssivat atomit eivät sulaudu yhteen sen ympärillä tanssivien atomien kanssa?”

SWEDISH
Gustaf Broms född i Sverige 1966. Verksam i Vendels skogar.
Broms arbetar med frågeställningar som, vad är medvetandets natur och process ? Varandets dualistiska koncept, som i att vara både “NATUR”, som i kroppens biologiska realitet, och att vara “INTELLEKT”, som i den upplevda erfarenheten av fenomenens flöde?

Han började att arbeta med fotografi och installation, men framförallt två arbeten ledde honom till den mer formlösa processen, performance / aktioner.
1993 brände Broms alla sina verk, i och med det insåg han hur intesiteten i den aktionen och den kvarvarande askan var starkare än något verk han tidigare gjort. 2005 avslutades projektet “ 5 faiths for a brave new world”, som bestod av objekt som var fysiskt för tunga för att kunna lyftas av hans kropp.
Dessa två erfarenheter ledde till en längtan att arbeta med det formlösa och ledde fram till projektet “ A walking piece”, med Trish Littler, där de två konstnärerna tillbringade 18 månader till fots från Vendel till Odessa,
verket skall ses som en teckning i tid, där kroppen är kritan.

Broms fortsätter att arbeta med en serie aktioner som vill belysa koncept som inre/yttre, stillhet/rörelse, tid/rum, där den egna kroppen är verktyg för att undersöka dessa processer. Den konstanta frågan är, “varför de dansande atomerna som utgör min kropp, inte flyter ihop med de dansande atomerna som utgör min värld?”

Gustaf Broms
orgchaosmik.org