21.8.2021

Klo 21.30-22.30

KINOKONSERTTI – KINOCONCERT by Kari Ikonen

Kari Ikonen
Kari ikonen, photo by Esa Kärki

kesto 1 t 25 min ei väliaikaa
Hangon kaupungintalon näyttämö, Vuorikatu 1, liput 30 / 25 / passi

elokuva: F. W. Murnau: Tabu (1931)
musiikki: Kari Ikonen, preparoitu flyygeli
tuotanto: Hangon elokuvajuhlat yhteistyössä Le Petit Festivalin kanssa

Paratiisi ja karkoitus

F.W. Murnaun Tabu on edelleen yksi kauneimmista elokuvista, kuin kansansatu kielletystä rakkaudesta Etelämeren paratiisillisella Bora Boran saarella.

Dokumentti ja fiktio lyövät kättä. Kamera seuraa saaren asukkaiden elämää ja ympäröivää luontoa osana sen pulssia. Alkujaan Murnaun piti tehdä elokuva yhdessä tunnetun dokumentaristin Robert J. Flahertyn, mm. Nanook, pakkasen poika (1922) -elokuvan ohjaajan, kanssa. He ajautuivat kuitenkin erimielisyyksiin, koska Flaherty olisi tahtonut tehdä elokuvasta kansatieteellisemmän ja maorien tavoille uskollisemman, kun taas Murnau piti tärkeämpänä vetävää kerrontaa. Kuin synteesinä paikalliset ihmiset eivät näytä esittävän vaan elävän itse tarinaa.

Tabu on puhtaimpia rakkauden, luonnon ja fyysisyyden ylistyksiä. Mykkäkauden suurimpien mestareiden joukossa F. W. Murnau oli edelläkävijä, vahvan kuvan luojana hänen vaikutuksensa elokuvakerrontaan on ollut suuri. Elokuvassa ei ole dialogia mutta tunteet näkyvät.

Tabu jäi ohjaajansa viimeiseksi työksi. F.W. Murnau kuoli autokolarissa vain viikkoa ennen Tabun ensi-iltaa. Tunnetuin hänen elokuvistaan on Dracula-tarinaan pohjautuva Nosferatu (1922). Murnau ehti tehdä kaikkiaan 21 elokuvaa, joista 8 on kokonaan kateissa.

Kansainvälisesti tunnustettu jazzvelho Kari Ikonen on luonut elokuvaan ainutlaatuisen musiikin, jossa flyygeli viritetään milloin länsimaisiin, milloin eksoottisiin asteikkoihin, uni ja todellisuus sekoittuvat, kuten Tabussakin.

Paradise and expulsion

The movie director F. W Murnau’s film, Tabu: A Story of the South Seas (1931), is still one of the most beautiful movies, a folktale about the forbidden love in the French Polynesian island, Bora Bora.

Fact and fiction shake hands. The camera follows the islanders’ lives and the nature around them as part of the island’s pulse. First, Murnau had to execute the movie together with the well-known documentarist Robert J. Flaherty, the director of Nanook of the North (1922). However, they encountered disagreement because Flaherty wanted to make the movie more scientific and authentic to the Polynesian habits when Murnau considered more critical engaging storytelling. As a synthetic result, the locals do not seem to perform but live in the story.

Tabu is the purest praise of love, nature, and physicality. Among the silent film period’s greatest masters, F.W Murnau was the frontrunner; as the robust imagery creator, his influence on cinematic storytelling has been significant. The movie does not have dialogue, but the emotions are shown.

The film was the last work of its director. Murnau died in the car accident only two weeks before the premiere of Tabu. Murnau made 21 films in total, but 8 of them are entirely missing.

Internationally known jazz wizard Kari Ikonen created the unique music for the film, where the grand piano is toned in sounds of the Western and exotic chords. Dream and reality are mixed in the music, as in the film.

(Collaboration with Hanko Film Festival – HANGON ELOKUVAJUHLAT)

Hanko Town Hall, Stage, Vuorikatu 1, tickets 30 /25

Pianisti, moogisti ja säveltäjä Kari Ikonen kariikonen.com

Tabu - Murnau
Tabu – Murnau
Tabu - Murnau
Tabu - Murnau
Tabu – Murnau